O Λυσίας είναι μαθητικός Διαγωνισμός γνώσεων μέσω Internet.
Οι μαθητές από την Ε΄δημοτικού μέχρι και την Γ Λυκείου, λαμβάνουν μέρος στον διαγωνισμό, αφού πρώτα δημιουργήσουν ένα λογαριασμό στο http://www.lysias.gr/ . H συμμετοχή είναι ελεύθερη και γίνεται σε 2 φάσεις. Οι νικητές κερδίζουν δώρα.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε τον http://www.lysias.gr/ ή επικοινωνήστε τηλεφωνικά με τα Φροντιστήρια ΑΡΩΓΗ στο 2102386980 & 2102386280.
ΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ
1.Φάσεις διεξαγωγής
Η αρχική φάση έχει διάρκεια 2 εβδομάδες από Τρίτη 17/3/2009 έως Παρασκευή 3/4/209 από οπουδήποτε και η τελική φάση (προκρίνονται οι 400 πρώτοι κάθε τάξης) το Σάββατο 10/5/2008 σε Πιστοποιημένα Κέντρα ΛΥΣΙΑ ( ένα απο αυτά είναι και η ΑΡΩΓΗ - http://www.arogi.edu.gr/ , info@arogi.edu.gr )
2.Κανόνες διεξαγωγής
Αρχική φάση
Κατά τις 2 εβδομάδες της αρχικής φάσης από 17/3/2009 έως 3/4/2009 οι διαγωνιζόμενοι συμμετέχουν ατομικά από το χώρο της επιλογής τους. Κάθε διαγωνιζόμενος απαντά σε ερωτήσεις της τάξης του, οι οποίες επιλέγονται τυχαία από μία μεγάλη ομάδα ερωτήσεων. Οι προς απάντηση ερωτήσεις είναι πολλαπλής επιλογής και σωστού/λάθους. Στην περίπτωση που διακοπεί η σύνδεσή τους, συμμετέχουν και πάλι, αλλά απαντούν σε άλλες ερωτήσεις, στον ίδιο χρόνο. Για την απάντηση των ερωτήσεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε βοήθημα ή μέσο (αριθμομηχανή, βιβλία, διαδίκτυο κτλ.).
Οι διαγωνιζόμενοι πρέπει να απαντήσουν σε όσες περισσότερες ερωτήσεις μπορούν μέσα σε χρονικό διάστημα 30΄ λεπτών. Διαγωνίζονται σε 3 το πολύ ανεξάρτητες προσπάθειες των 30΄ λεπτών, (οποιαδήποτε μέρα και ώρα των 2 εβδομάδων), κάθε μία από τις οποίες έχει τους παρακάτω κανόνες:
· Ο διαγωνιζόμενος επιλέγει κάθε φορά μία από τις επτά (7) κατηγορίες ερωτήσεων (π.χ. Γλώσσα, Τόποι).
· Απαντάει μία μόνο ερώτηση κάθε φορά και σε μέχρι πέντε (5) ερωτήσεις για κάθε κατηγορία.
· Κάθε μία από τις τρεις (3) πρώτες ερωτήσεις κάθε κατηγορίας, αν απαντηθεί σωστά, βαθμολογείται με 10, ενώ οι υπόλοιπες δύο (2) με 5. Μπορεί να ζητηθεί βοήθεια για πέντε (5) το πολύ ερωτήσεις (με 50% μείωση βαθμού).
1.Φάσεις διεξαγωγής
Η αρχική φάση έχει διάρκεια 2 εβδομάδες από Τρίτη 17/3/2009 έως Παρασκευή 3/4/209 από οπουδήποτε και η τελική φάση (προκρίνονται οι 400 πρώτοι κάθε τάξης) το Σάββατο 10/5/2008 σε Πιστοποιημένα Κέντρα ΛΥΣΙΑ ( ένα απο αυτά είναι και η ΑΡΩΓΗ - http://www.arogi.edu.gr/ , info@arogi.edu.gr )
2.Κανόνες διεξαγωγής
Αρχική φάση
Κατά τις 2 εβδομάδες της αρχικής φάσης από 17/3/2009 έως 3/4/2009 οι διαγωνιζόμενοι συμμετέχουν ατομικά από το χώρο της επιλογής τους. Κάθε διαγωνιζόμενος απαντά σε ερωτήσεις της τάξης του, οι οποίες επιλέγονται τυχαία από μία μεγάλη ομάδα ερωτήσεων. Οι προς απάντηση ερωτήσεις είναι πολλαπλής επιλογής και σωστού/λάθους. Στην περίπτωση που διακοπεί η σύνδεσή τους, συμμετέχουν και πάλι, αλλά απαντούν σε άλλες ερωτήσεις, στον ίδιο χρόνο. Για την απάντηση των ερωτήσεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε βοήθημα ή μέσο (αριθμομηχανή, βιβλία, διαδίκτυο κτλ.).
Οι διαγωνιζόμενοι πρέπει να απαντήσουν σε όσες περισσότερες ερωτήσεις μπορούν μέσα σε χρονικό διάστημα 30΄ λεπτών. Διαγωνίζονται σε 3 το πολύ ανεξάρτητες προσπάθειες των 30΄ λεπτών, (οποιαδήποτε μέρα και ώρα των 2 εβδομάδων), κάθε μία από τις οποίες έχει τους παρακάτω κανόνες:
· Ο διαγωνιζόμενος επιλέγει κάθε φορά μία από τις επτά (7) κατηγορίες ερωτήσεων (π.χ. Γλώσσα, Τόποι).
· Απαντάει μία μόνο ερώτηση κάθε φορά και σε μέχρι πέντε (5) ερωτήσεις για κάθε κατηγορία.
· Κάθε μία από τις τρεις (3) πρώτες ερωτήσεις κάθε κατηγορίας, αν απαντηθεί σωστά, βαθμολογείται με 10, ενώ οι υπόλοιπες δύο (2) με 5. Μπορεί να ζητηθεί βοήθεια για πέντε (5) το πολύ ερωτήσεις (με 50% μείωση βαθμού).
Τελική φάση
Προκρίνονται στην τελική φάση οι 400 πρώτοι διαγωνιζόμενοι από κάθε τάξη, ανάλογα με τη βαθμολογία που συγκέντρωσαν, στην καλύτερη από τις 3 προσπάθειές τους. Στο τέλος κάθε προσπάθειας ο χρήστης γνωρίζει τις παρακάτω βαθμολογίες:
· την τρέχουσα βαθμολογία του στη συγκεκριμένη προσπάθεια,
· την υψηλότερη βαθμολογία που έχει πετύχει μέχρι τη στιγμή εκείνη,
· τη βαθμολογία βάσης που έχει πετύχει ο 120ός στην τάξη του (η οποία μεταβάλλεται ανάλογα με τις συμμετοχές),
· την υψηλότερη βαθμολογία που έχει πετύχει ο 1ος στην τάξη του (η οποία μεταβάλλεται ανάλογα με τις συμμετοχές).
Για την εξοικείωση με τους κανόνες του διαγωνισμού κρίνεται απαραίτητη η συμμετοχή (οσεσδήποτε φορές) στον δοκιμαστικό (διαγωνισμό που είναι διαθέσιμος) στον δικτυακό τόπο του ΛΥΣΙΑ.
Προκρίνονται στην τελική φάση οι 400 πρώτοι διαγωνιζόμενοι από κάθε τάξη, ανάλογα με τη βαθμολογία που συγκέντρωσαν, στην καλύτερη από τις 3 προσπάθειές τους. Στο τέλος κάθε προσπάθειας ο χρήστης γνωρίζει τις παρακάτω βαθμολογίες:
· την τρέχουσα βαθμολογία του στη συγκεκριμένη προσπάθεια,
· την υψηλότερη βαθμολογία που έχει πετύχει μέχρι τη στιγμή εκείνη,
· τη βαθμολογία βάσης που έχει πετύχει ο 120ός στην τάξη του (η οποία μεταβάλλεται ανάλογα με τις συμμετοχές),
· την υψηλότερη βαθμολογία που έχει πετύχει ο 1ος στην τάξη του (η οποία μεταβάλλεται ανάλογα με τις συμμετοχές).
Για την εξοικείωση με τους κανόνες του διαγωνισμού κρίνεται απαραίτητη η συμμετοχή (οσεσδήποτε φορές) στον δοκιμαστικό (διαγωνισμό που είναι διαθέσιμος) στον δικτυακό τόπο του ΛΥΣΙΑ.
Ποιός ήταν ο Λυσίας στην αρχαιότητα ?
Ο Λυσίας υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους ρήτορες της αρχαιότητας. Γεννήθηκε το 459 π.Χ. στην Αθήνα. Ο πατέρας του ήταν ο Κέφαλος, επιφανής και πλούσιος Συρακόσιος, ενώ παππούς του ο Λυσανίας. Είχε αδερφούς τον Πολέμαρχο και τον Ευθύδημο. Ο πατέρας του με πρόσκληση του φίλου του πολιτικού Περικλή άφησε τις Συρακούσες και εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, όπου έζησε ως μέτοικος τριάντα περίπου χρόνια, ως το θάνατό του. Ο Κέφαλος χάρη στην ευπορία του και τη γνωριμία του με εξέχοντες πνευματικούς άνδρες της Αθήνας έδωσε σωστή αγωγή και επιμελημένη μόρφωση στα παιδιά του.
Το 430 π.Χ. ο Λυσίας μαζί με τα αδέλφια του, τον Πολέμαρχο και τον Ευθύδημο,αναχώρησε σε ηλικία 15 περίπου ετών για τους Θουρίους, την αποικία των Αθηναίων στην Κάτω Ιταλία. Εκεί διδάχτηκε ρητοτική από τον Τεισία, το γνωστό Συρακόσιο ρήτορα. Το 412 π.Χ. όμως επέστρεψε ξανά στην Αθήνα, όταν μετά την άτυχη εκστρατεία των Αθηναίων στη Σικελία υπερίσχυσε στους Θουρίους η εχθρική προς τους Αθηναίους πολιτική παράταξη. Μαζί με τον αδερφό του Πολέμαρχο εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου ζούσε ως πλούσιος ισοτελής, έχοντας κτήματα, τρία σπίτια και εργοστάσιο ασπίδων στον Πειραιά, όπου εργάζονταν 120 δούλοι.
Όμως η έντονη πολιτική δράση και τα δημοκρατικά φρονήματα των δύο αδελφών ενόχλησαν τους Τριάκοντα τυράννους. Ο τύραννος Ερατοσθένης θανάτωσε τον Πολέμαρχο, ενώ ο Λυσίας διέφυγε στα Μέγαρα, χάνοντας μεγάλο μέρος από την περιουσία του. Από τα Μέγαρα υποστήριζε με σθένος τις επιχειρήσεις των εξόριστων στον Πειραιά με επικεφαλής τον Θρασύβουλο. Για το λόγο αυτό απέστειλε σ' αυτούς τα υπόλοιπα χρήματά του, ασπίδες και μισθοφόρους. Για τις ενέργειές του αυτές έγινε πρόταση από το Θρασύβουλο στην Εκκλησία του Δήμου, αμέσως μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας (403 π.Χ.), να του παραχωρηθεί το δικαίωμα του πολίτη, αλλά η πρόταση αυτή πολεμήθηκε ως παράνομη από τον πολιτικό αντίπαλο του Θρασύβουλου, Αρχίνο και έτσι ο Λυσίας δεν απόκτησε ποτέ το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη, αλλά έμεινε ως το θάνατό του ισοτελής μέτοικος.
Ο Λυσίας, μόλις επέστρεψε στην Αθήνα το 403 π.Χ., παρουσιάστηκε στο δικαστήριο ως κατήγορος του Ερατοσθένη, του φονιά του αδελφού του. Ο λόγος Κατά Ερατοσθένους είναι ο μόνος που εκφωνήθηκε από τον ίδιο το ρήτορα στο δικαστήριο. Από κει και πέρα ο Λυσίας, επειδή είχε χάσει την περιουσία του, εργάστηκε ως λογογράφος για να εξοικονομεί τα προς το ζην. Έγραφε με πληρωμή λόγους για άλλους, οι οποίοι τους αποστήθιζαν και τους αγόρευαν στα δικαστήρια για την υπεράσπιση των υποθέσεών τους. Ο Λυσίας πέθανε στην Αθήνα πιθανότατα το 377 π.Χ.
Το έργο του
Έγραψε πάνω από 230 δικανικούς λόγους, από τους οποίους ακέραιοι έχουν σωθεί μόλις 34, ενώ από άλλους έχουν σωθεί αποσπάσματα. Από τους λόγους αυτούς οι περισσότεροι είναι δικανικοί (εκφωνήθηκαν στα δικαστήρια) και οι υπόλοιποι συμβουλευτικοί (εκφωνήθηκαν στη Βουλή και την Εκκλησία του Δήμου) και επιδεικτικοί (εκφωνήθηκαν στις γιορτές). Από τους σωζόμενους λόγους ένας μόνο είναι συμβουλευτικός, ο Περί της Πολιτείας και δύο επιδεικτικοί : ο Επιτάφιος και ο Ολυμπιακός. Οι υπόλοιποι με εξαίρεση τον Ερωτικό , ο οποίος έφθασε σε μας μέσω του Πλάτωνα και εμπεριέχεται στο έργο του Φαίδρος, είναι δικανικοί, κατηγορικοί ή απολογητικοί και αναφέρονται σε ποικίλες υποθέσεις δημόσιες ή ιδιωτικές. Οι κυριότερoι: Κατά Ερατοσθένους, Υπέρ Αδυνάτου, Επιτάφιος, Κατά Διογείτονος κ.α. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από την απλότητα και τη λιτότητα του λόγου του και αναφέρονται στην πολιτική κατάσταση και τα ήθη της εποχής του.
Τα έργα του που έγραψε
Επιτάφιος
Ολυμπιακός
Δήμου καταλύσεως απολογία
Περί του μη καταλύσαι την πάτριον πολιτείαν Αθήνησι
Υπέρ Πολυστράτου
Κατά Ερατοσθένους
Κατά Αγοράτου
Υπέρ Μαντιθέου
Υπέρ Αδυνάτου
Κατά Σιτοπωλών
Απολογία δωροδοκίας
Περί του Εύανδρου δοκιμασίας
Κατηγορία προς τους συνουσιαστάς κακολογιών
Υπέρ του Στρατιώτου
Κατά Παγκλέωνος
Κατά Επικράτους
Υπέρ Καλλίου
Ερωτικός
Κατά Ανδοκίδου ασέβειας
Κατά Αλκιβιάδου Α' Λιποταξίου
Κατά Αλκιβιάδου Β' εκστρατείας
Κατά Θεομνήστου Α' και Β'
Κατά Διογείτονος
Υπέρ των Αριστοφάνους χρημάτων
Κατά Εργοκλέους
Κατά Φιλοκράτους
Αρεοπαγίτικος
Περί του Σηκου
Κατά Νικομάχου
Κατά Φίλωνος δοκιμασία
Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου
Προς Σίμωνα
Περί δημεύσεως των του Νικίου αδερφού
Περί τραύματος εκ πρόνοιας
Περί δημοσίων αδικημάτων
Το 430 π.Χ. ο Λυσίας μαζί με τα αδέλφια του, τον Πολέμαρχο και τον Ευθύδημο,αναχώρησε σε ηλικία 15 περίπου ετών για τους Θουρίους, την αποικία των Αθηναίων στην Κάτω Ιταλία. Εκεί διδάχτηκε ρητοτική από τον Τεισία, το γνωστό Συρακόσιο ρήτορα. Το 412 π.Χ. όμως επέστρεψε ξανά στην Αθήνα, όταν μετά την άτυχη εκστρατεία των Αθηναίων στη Σικελία υπερίσχυσε στους Θουρίους η εχθρική προς τους Αθηναίους πολιτική παράταξη. Μαζί με τον αδερφό του Πολέμαρχο εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου ζούσε ως πλούσιος ισοτελής, έχοντας κτήματα, τρία σπίτια και εργοστάσιο ασπίδων στον Πειραιά, όπου εργάζονταν 120 δούλοι.
Όμως η έντονη πολιτική δράση και τα δημοκρατικά φρονήματα των δύο αδελφών ενόχλησαν τους Τριάκοντα τυράννους. Ο τύραννος Ερατοσθένης θανάτωσε τον Πολέμαρχο, ενώ ο Λυσίας διέφυγε στα Μέγαρα, χάνοντας μεγάλο μέρος από την περιουσία του. Από τα Μέγαρα υποστήριζε με σθένος τις επιχειρήσεις των εξόριστων στον Πειραιά με επικεφαλής τον Θρασύβουλο. Για το λόγο αυτό απέστειλε σ' αυτούς τα υπόλοιπα χρήματά του, ασπίδες και μισθοφόρους. Για τις ενέργειές του αυτές έγινε πρόταση από το Θρασύβουλο στην Εκκλησία του Δήμου, αμέσως μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας (403 π.Χ.), να του παραχωρηθεί το δικαίωμα του πολίτη, αλλά η πρόταση αυτή πολεμήθηκε ως παράνομη από τον πολιτικό αντίπαλο του Θρασύβουλου, Αρχίνο και έτσι ο Λυσίας δεν απόκτησε ποτέ το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη, αλλά έμεινε ως το θάνατό του ισοτελής μέτοικος.
Ο Λυσίας, μόλις επέστρεψε στην Αθήνα το 403 π.Χ., παρουσιάστηκε στο δικαστήριο ως κατήγορος του Ερατοσθένη, του φονιά του αδελφού του. Ο λόγος Κατά Ερατοσθένους είναι ο μόνος που εκφωνήθηκε από τον ίδιο το ρήτορα στο δικαστήριο. Από κει και πέρα ο Λυσίας, επειδή είχε χάσει την περιουσία του, εργάστηκε ως λογογράφος για να εξοικονομεί τα προς το ζην. Έγραφε με πληρωμή λόγους για άλλους, οι οποίοι τους αποστήθιζαν και τους αγόρευαν στα δικαστήρια για την υπεράσπιση των υποθέσεών τους. Ο Λυσίας πέθανε στην Αθήνα πιθανότατα το 377 π.Χ.
Το έργο του
Έγραψε πάνω από 230 δικανικούς λόγους, από τους οποίους ακέραιοι έχουν σωθεί μόλις 34, ενώ από άλλους έχουν σωθεί αποσπάσματα. Από τους λόγους αυτούς οι περισσότεροι είναι δικανικοί (εκφωνήθηκαν στα δικαστήρια) και οι υπόλοιποι συμβουλευτικοί (εκφωνήθηκαν στη Βουλή και την Εκκλησία του Δήμου) και επιδεικτικοί (εκφωνήθηκαν στις γιορτές). Από τους σωζόμενους λόγους ένας μόνο είναι συμβουλευτικός, ο Περί της Πολιτείας και δύο επιδεικτικοί : ο Επιτάφιος και ο Ολυμπιακός. Οι υπόλοιποι με εξαίρεση τον Ερωτικό , ο οποίος έφθασε σε μας μέσω του Πλάτωνα και εμπεριέχεται στο έργο του Φαίδρος, είναι δικανικοί, κατηγορικοί ή απολογητικοί και αναφέρονται σε ποικίλες υποθέσεις δημόσιες ή ιδιωτικές. Οι κυριότερoι: Κατά Ερατοσθένους, Υπέρ Αδυνάτου, Επιτάφιος, Κατά Διογείτονος κ.α. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από την απλότητα και τη λιτότητα του λόγου του και αναφέρονται στην πολιτική κατάσταση και τα ήθη της εποχής του.
Τα έργα του που έγραψε
Επιτάφιος
Ολυμπιακός
Δήμου καταλύσεως απολογία
Περί του μη καταλύσαι την πάτριον πολιτείαν Αθήνησι
Υπέρ Πολυστράτου
Κατά Ερατοσθένους
Κατά Αγοράτου
Υπέρ Μαντιθέου
Υπέρ Αδυνάτου
Κατά Σιτοπωλών
Απολογία δωροδοκίας
Περί του Εύανδρου δοκιμασίας
Κατηγορία προς τους συνουσιαστάς κακολογιών
Υπέρ του Στρατιώτου
Κατά Παγκλέωνος
Κατά Επικράτους
Υπέρ Καλλίου
Ερωτικός
Κατά Ανδοκίδου ασέβειας
Κατά Αλκιβιάδου Α' Λιποταξίου
Κατά Αλκιβιάδου Β' εκστρατείας
Κατά Θεομνήστου Α' και Β'
Κατά Διογείτονος
Υπέρ των Αριστοφάνους χρημάτων
Κατά Εργοκλέους
Κατά Φιλοκράτους
Αρεοπαγίτικος
Περί του Σηκου
Κατά Νικομάχου
Κατά Φίλωνος δοκιμασία
Υπέρ του Ερατοσθένους φόνου
Προς Σίμωνα
Περί δημεύσεως των του Νικίου αδερφού
Περί τραύματος εκ πρόνοιας
Περί δημοσίων αδικημάτων
Οι παραπάνω πληροφορίες για τον Λυσία είναι από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου